torstai 15. tammikuuta 2015

Alkoholimainonta

Pari asiaa on mietityttänyt tässä uudessa viinalaissa. Tai lähinnä sisällön tulkinnassa ja sen toteutuksessa/valvonnassa.

1) Oy Alko Ab
Alkoholin mainostaminen julkisella paikalla on kielletty. Bussipysäkeillä ei saa näkyä lonkku- tai siiderimainoksia. Panimot eivät saa pitää tehtaitensa seinällä tuotteittensa kuvia. Jakeluautojen ja -rekkojen kyljet pitää uudelleennaalata/teipata.

Miksi eräs tietty valtion monopolikauppa saa rikkoa tätä lakia räikeästi? Miksi kyseinen yhtiö saa mainostaa liikkeensä seinällä alkoholia, kun muut ei saa edes vihjata asiasta?

2) Kirjallisuus
Käväsin alkuviikosta kirjastossa, mukaan tarttui muutama cocktail-kirja. Kävin parissa isommassa kaupassa, jossa oli myynnissä mm. eräiden kotimaisten tuotteiden historiikkeja.

Miten käy aihetta käsittelevän kirjallisuuden? Siirtyykö kyseiset teokset "tiskin alle" yhdessä tupakkatuotteiden ja pornolehtien seuraksi?

Linkit
Lakimuutos toi Olville satojentuhansien teippausurakan, Yle 30.12.2014
Panimo pilailee railakkaasti lainsäätäjän kustannuksella, IS 9.1.2015
Hartwall laittoi liikkeelle protestirekan, IL 2.1.2015


Jopelo, Uusi Rovaniemi ke 14.1
2015

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti